نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2450
-
الف
+

افغانستانی ها در معرفی فرهنگ کشورشان کم کاری کرده اند

سخنرانان مراسم روز ادبیات افغانستان از کمک کاری ها در شناساندن فرهنگ این کشور انتقاد کردند.

به گزارش آی فیلم2 ، مراسم روز ادبیات افغانستان و آئین رونمایی از ۱۵ عنوان کتاب گزیده داستان معاصر افغانستان و ۱۶ عنوان کتاب شعر معاصر این کشور پیش ازچاشت امروز چهارشنبه ۱۱ ثور ۱۳۹۸ در نمایشگاه کتاب «تهران» برگزار شد.

در این مراسم داکتر «محمد سرور مولایی»، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس اسبق دانشگاه بامیان افغانستان، «مجتبی نوروزی» معین سابق رایزن فرهنگی ایران در افغانستان و «سید نادر موسوی»،مدیر نشر آمو و بنیانگذار مجتمع فرهنگی- آموزشی امیرالمؤمنین در شهر تهران برای کودکان مهاجر بازمانده از تحصیل و نماینده نشر تاک در ایران و بنیان گذار خانه کودکان افغانستان، حضور داشتند.

«محمد سرور مولایی» در این نشست گفت: متأسفانه شناخت ایرانیان از افغانستان معاصر بسیار اندک است و در مقابل ما کار خاصی از طرف افغانستان برای شناسایی خود به ایرانی‌ها انجام ندادیم. 

وی افزود: ما چه زمانی خود را به ایرانیان معرفی کردیم؟ کدام آثارمان را به ایرانی‌ها عرضه کردیم که مورد استقبال آنها قرار نگرفت؟ من ۵۵ سال است که در ایران زندگی می‌کنم. در این مدت شاهد بوده‌ام که آثار نویسندگان، مورخان و… افغانستانی هیچگاه در ایران توزیع نشده و دسترسی به آن ها سخت است.

«سید نادر موسوی» فعال فرهنگی افغانستان طی اظهاراتی در این مراسم گفت: در روز اول نمایشگاه کتاب مخاطبی ایرانی از من پرسید که مگر شما افغانستانی‌ها می‌توانید به فارسی صحبت کنید؟ با وجود این شرایط وظیفه مسئولان فرهنگی چیست؟

موسوی ادامه داد: کتاب‌های ایرانی در افغانستان بسیار دیده می‌شوند و مخاطب دارند، اما آیا ایرانی‌ها نیز آثار افغانستانی شناختی دارند؟ آیا ایرانی‌ها آثار نویسندگانی را که در ایران مهاجر نبوده‌اند، مطالعه می‌کنند؟ من خود شاهد بوده‌ام که این شناخت اندک است و شاید می‌توان گفت که بیشتر کتابخوان‌های ایرانی صرفاً «بادبادک باز» خالد حسینی را می‌شناسند.

 ف ا/ ب م

نظر شما
ارسال نظر